poniedziałek, 28 kwietnia 2014

Tort neapolitański

Na 55. urodziny taty od początku planowałam coś extra. Chciałam, żeby tort był wyjątkowy, a jednocześnie dość klasyczny, ponieważ moja rodzinka nie przepada za "dziwactwami". W wyniku mojej inwencji twórczej wyszedł mi tort neapolitański: kakaowo-waniliowo-truskawkowy. Piękny na zewnątrz, piękny w przekroju. Muszę przyznać, że byłam bardzo zadowolona z efektu. W dodatku był naprawdę pyszny, więc jestem pewna, że i Wy będziecie zachwyceni!

Składniki na biszkopt kakaowy:
- 5 jaj
- 3/4 szklanki mąki pszennej
- 1/3 szklanki kakao
- 3/4 szklanki cukru

Składniki na biszkopt jasny:
- 3 jaja
- 2/5 szklanki mąki pszennej (ok. 70 g)
- 1/5 szklanki mąki ziemniaczanej (ok. 40 g)
- 2/5 szklanki cukru (ok. 90 g)

Składniki na przełożenie:
- 200 g masła
- 2 szklanki truskawek
- opakowanie kisielu truskawkowego
- 200 ml wody
- 500 ml śmietany 30%
- 200 g mascarpone
- 1 szklanka cukru pudru
- 2 łyżeczki kakao
- odrobina czerwonego barwnika
- 1/2 laski wanilii
- 150 ml wody
- 50 ml syropu truskawkowego

Należy zacząć od upieczenia biszkoptów. W przypadku obu oddzielić białka od żółtek i ubić je z cukrem na sztywno. Dodać żółtka, krótko wymieszać, następnie dosypać składniki suche - mieszankę mąki i kakao w przypadku biszkoptu ciemnego, mieszankę mąki pszennej i ziemniaczanej w przypadku biszkoptu jasnego. Ciasta przelać do tortownic o średnicy 22 cm z wyłożonymi papierem do pieczenia dnami (boków nie smarować) i piec w temperaturze 170 stopni do tzw. suchego patyczka. Studzić przez jakiś czas w uchylonym piekarniku, a po całkowitym wystudzeniu oddzielić boki nożem i ściągnąć obręcz. Biszkopt kakaowy przekroić na dwa blaty.
Obrane i umyte truskawki pokroić na kawałki, wrzucić do rondelka. Zasypać cukrem i chwilę gotować, aż owoce zaczną się rozpadać, następnie rozdrobnić je widelcem. W wodzie wymieszać kisiel, dodać do truskawek, wymieszać aż do powstania gęstego kisielu. Wystudzić.
Masło ubić na jasną, puszystą masę. Stopniowo dodawać kisiel i ubijać aż do uzyskania kremu. W razie potrzeby można go dosłodzić cukrem pudrem. Przed położeniem na tort można schłodzić, jeśli okaże się zbyt rzadki.
Śmietanę ubić na sztywno z cukrem pudrem. Pod koniec ubijania wmieszać mascarpone. Podzielić masę na trzy części. Część w kolorze naturalnym powinna stanowić ok. 50% i do niej należy dodać ziarenka wanilii, pozostałą część podzielić na pół - jedną zafarbować na różowo, drugą za pomocą kakao na czekoladowo.
Na spodzie położyć blat kakaowego biszkoptu, nasączyć mieszanką wody i syropu, pokryć połową kremu truskawkowego. Położyć jasny biszkopt, nasączyć, pokryć resztą kremu. Na wierzchu ułożyć biszkopt kakaowy, również lekko nasączyć.
Wierzch tortu ozdobić za pomocą rękawa cukierniczego z ozdobną tylką (u mnie Wilton 1M), tworząc róże - na dole czekoladowe, pośrodku różowe, na górze waniliowe. Trzymać w lodówce.

10 komentarzy:

  1. tort wygląda pięknie i musiał być bardzo dobry:)

    OdpowiedzUsuń
  2. FENOMENALNIE wygląda!!!! :))))))))))))))))))))))))))))))))

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda fenomenalnie, i z wierzchu, i w środku :)

    OdpowiedzUsuń
  4. efekt waw ! piękny tort :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda cudnie no i te moje ukochane róże,natomiast jak dla mnie to strasznie mało kremu ,a za wysokie te blaty tortowe.Elegancki tort ma tą samą wysokość blatu i tą samą wysokość kremu, wtedy to jest tort idealny.Wiem bo teściowa piekła na wybrane eleganckie przyjęcia i dlatego trochę się orientuję jak to ma wyglądać.Niestety już nie żyje od kilku lat a najgorsze jest to ,że teraz mam tak dużo pytań. na które już nigdy mi nie odpowie. Pozdrawiam .Majka.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mnie napewno sie nie uda ale bardzo chcę spróbować

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
ZDJĘCIA I TEKSTY MOJEGO AUTORSTWA - CHYBA, ŻE ZAZNACZONO INACZEJ. LINKUJ, JEŚLI KORZYSTASZ. Obsługiwane przez usługę Blogger.