niedziela, 23 grudnia 2012

Mięciutki piernik na piwie

Szał świątecznych wypieków ogarnął mnie w tym roku nieco później niż zwykle, ponieważ zwyczajnie nie miałam na niego czasu. A szkoda, bo znalazłam ostatnio tyle fajnych przepisów, które bardzo chciałabym wypróbować! Kupiłam nawet dwie książki kucharskie o tematyce bożonarodzeniowej. No ale co się odwlecze, to nie uciecze. ;-) Kto powiedział, że muszę piec świąteczne wypieki tylko w czasie świąt? ;-)
Jednemu przepisowi nie mogłam się jednak oprzeć, nawet pomimo braku czasu - zwłaszcza, że na piernik miałam już ochotę od dawna. Przepisy na pierniki, które w składzie miały ciemne piwo, intrygowały mnie od dawna. W końcu znalazłam taki, który przekonał mnie, że muszę go wypróbować tu, teraz, zaraz! Przekonała mnie do tego Darianna i muszę przyznać, że słusznie zrobiłam, dając się uwieść jej wypiekowi. To naprawdę fantastyczny piernik! Puszysty i wilgotny zarazem, niekłopotliwy w wykonaniu i bardzo długo trzymający idealną świeżość. Polecam!

Składniki:

  • 250 ml ciemnego piwa (u mnie Karmi, ale warto rozważyć Guinnessa)
  • 150 g miodu
  • 3 duże jajka
  • 200 g cukru
  • 180 ml oleju
  • 400 g mąki pszennej
  • 3 płaskie łyżki kakao
  • 2 pełne łyżeczki sody oczyszczonej
  • 30 g przyprawy do piernika

Dodatkowo:
  • 150 g białej czekolady
  • 50 g margaryny
  • garść płatków migdałów
Do garnuszka wlać piwo, dodać miód i podgrzewać, aż miód się rozpuści. 
Do dużej miski wbić jajka, wsypać cukier i wlać olej. Zmiksować wszystko na gładką masę. Dodać masę piwną i zmiksować ponownie.
Do oddzielnej miski dodać mąkę, kakao, sodę oraz przyprawę do piernika i wymieszać.
Zmiksować zawartość obu misek aż do połączenia się składników.
Blaszkę o wymiarach 12x40 posmarować margaryną i wyłożyć papierem do pieczenia. Ciasto wylać do blaszki i włożyć do piekarnika nagrzanego do 170 stopni. Piec ok. 1 godz. do momentu, kiedy patyczek włożony do środka ciasta będzie suchy (piekłam 10 minut dłużej). Ciasto ostudzić na kratce.
Piernik można przeciąć wzdłuż na połowę i posmarować powidłami. Można także zrobić polewę z białej czekolady: do garnuszka wrzucić 50 g margaryny, rozpuścić. Dodać czekoladę i zdjąć z palnika. Mieszać, aż do rozpuszczenia się czekolady. Jeśli masa rozwarstwi się, można ją uratować za pomocą miksera. Następnie należy posmarować nią wierzch wystudzonego piernika i obsypać płatkami migdałów.
Przechowywać w folii, aby piernik się nie wysuszył.

1 komentarz:

  1. Witam ! Przepis bardzo ciekawy,szkoda tylko ze ilosc np. miodu i oleju nie podaje Pani w ilosciach
    lyzek,lyzeczek,czy szklanek..Byloby duzo latwiej a zwlaszcza dla starszych osob.. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
ZDJĘCIA I TEKSTY MOJEGO AUTORSTWA - CHYBA, ŻE ZAZNACZONO INACZEJ. LINKUJ, JEŚLI KORZYSTASZ. Obsługiwane przez usługę Blogger.